امنیت کدام بیشتر است؟ قفل‌های سنتی با کلید مکانیکی یا قفل‌های دیجیتال و دستگیره هوشمند

امنیت کدام بیشتر است؟ قفل‌های سنتی با کلید مکانیکی یا قفل‌های دیجیتال و دستگیره هوشمند

قفل هوشمند یکی از مطمئن‌ترین لوازم و امکانات امنیتی حال حاضر بازار است که روزبه‌روز به گستردگی دامنه کاربردهایش افزوده می‌شود. خرید قفل هوشمند سطح امنیت خانه، اداره و... شما را به بالاترین حد ممکن رسانده و به‌هیچ‌عنوان دردسرهای قفل‌های سنتی را ندارد. بیش از ۹۰ درصد انواع دستگیره هوشمند بازار دارای گارانتی مادام‌العمر هستند که این مورد نشان‌دهنده کارایی بالا و تضمین شده آن‌ها است. گروه صنعتی قفل و دستگیره هوشمند ایلاک یکی از برجسته ترین فروشگاه های آنلاین در شرق کشور می باشد که می تواند در زمینه خرید قفل دیجیتال به شما کمک کند. پس با ما همراه باشید. ما در این مقاله به مقایسه تفاوت‌های امنیتی قفل دیجیتال و قفل‌های سنتی خواهیم پرداخت.

کنترل ورود و خروج‌ها توسط قفل های هوشمند درب ضدسرقت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قفل هوشمند درب ضدسرقت با قفل‌های سنتی در پایش و ثبت رفت‌و‌آمد افراد است. دستگیره دیجیتال این امکان را دارد که به‌صورت آنلاین تمامی ورود و خروج‌ها را به تلفن همراه شما ارسال کند. این ویژگی زمانی بسیار کارآمد است که از قفل‌های هوشمند برای پایش رفت‌و‌آمد به بخش‌های مهم دفتر کار یا انبارهای خود استفاده کنید؛ زیرا در صورت ایجاد مشکلات غیرمترقبه، می‌توانید متوجه شوید که آخرین افراد حاضر در آن مکان چه کسانی بودند.
علاوه بر پایش و رصد رفت‌و‌آمد افراد، شما می‌توانید با خرید دستگیره دیجیتال ورود و خروج افراد را نیز کنترل کنید؛ برای مثال شما می‌توانید با تنظیم یک رمز عبور موقت، تنها یک‌بار اجازه ورود به یک فرد را بدهید؛ به این صورت است که ورود و خروج افراد به بهترین شکل ممکن کنترل شده و از رفت‌وآمد ناخواسته جلوگیری می‌شود. می‌توان با تعبیه رمز عبورهای مختلف برای اعضای خانواده، از لورفتن کد عبور ثابت و یکسان جلوگیری کنید.

امنیت بسیار بالا در قفل های دیجیتال

بدون شک مهم‌ترین تفاوت و مزیت قفل دیجیتال نسبت به قفل‌های سنتی، امنیت بسیار بالای آن‌ها است. قفل‌های سنتی به‌راحتی باز می‌شوند و امنیت به‌شدت پایینی دارند. تقریباً تمامی قفل‌سازها می‌توانند با صرف چند ساعت زمان، قفل‌های سنتی را باز کنند؛ اما این مورد برای دستگیره‌های هوشمند صدق نمی‌کند؛ حتی کسانی که نسبت به فروش قفل هوشمند نیز اقدام می‌کنند، نمی‌توانند سیستم این قفل‌ها را از کار بیندازند.
ممکن است شنیده باشید که می‌توان انواع قفل هوشمند را هک کرد. این مورد کاملاً اشتباه است. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان قفل کارتی، قفل تشخیص چهره، قفل اثرانگشتی و دستگیره رمزدار را به‌وسیله هک از کار انداخت. از طرف دیگر بعضی افراد فکر می‌کنند که می‌توان با برق دادن سیستم امنیتی این قفل‌ها را متوقف کرد؛ این مورد نیز کاملاً اشتباه است. مغزی هوشمند قفل الکترونیکی نسبت به ولتاژ‌های بالا بسیار مقاوم بوده و از کار نمی‌افتد؛ حتی در صورت خاموش‌شدن قفل هوشمند نیز نمی‌توان درب را باز کرد؛ زیرا زبانه‌های قفل به شکل اتوماتیک سر جای خود ثابت باقی می‌مانند و درب را باز نمی‌کنند.

امکان کنترل از راه دور توسط قفل های مکانیکی

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دستگیره الکترونیکی و قفل‌های سنتی، کنترل از راه دور است. با نصب دستگیره هوشمند دیگر نیازی نیست که برای باز کردن درب یک مکان در آن‌جا حضور فیزیکی داشته باشید؛ بلکه می‌توانید تنها با چند کلیک و وارد کردن یک رمز عبور ساده دستگیره قفل هوشمند خود را غیرفعال و درب را باز کنید. اگر شاغل هستید و سروقت به خانه نمی‌رسید، می‌توانید با خرید قفل هوشمند از معطل ماندن فرزندان و مهمانان خود پشت درب‌های بسته جلوگیری کنید.
یکی دیگر از مزایای کنترل از راه دور، کنترل ورود و خروج اطفال و افراد سالمند است؛ خصوصاً زمانی این ویژگی بیشترین کاربرد را دارد که قرار است این افراد را در خانه تنها بگذارید. بعضی از سالمندان به‌خاطر داشتن بیماری آلزایمر ممکن است به‌صورت خودسرانه و بدون اطلاع قبلی درب‌خانه را باز کرده و بیرون بروند. قفل دیجیتال از این اتفاق جلوگیری کرده و اجازه خروج به آن‌ها نمی‌دهد یا در صورت خروج آن‌ها از خانه به شما اطلاع خواهد داد.
با خرید یک قفل هوشمند ارزان می‌توانید از ورود و خروج خودسرانه کودکان به بخش‌های مختلف خانه جلوگیری کنید. لازم به ذکر بوده که بهتر است قفل‌های هوشمند را بر اساس مکان موردنظر خریداری کنید؛ برای مثال از قفل اثر انگشتی هوشمند می توان برای اتاق خواب استفاده نمود؛ همچنین می‌توان برای اماکن مهمی همچون اتاق گاوصندوق از دستگیره تشخیص چهره استفاده کرد که در بین دیگر انواع قفل هوشمند امنیت بسیار بالاتری دارد.

سازگاری با انواع تلفن همراه های هوشمند

سیستم امنیتی تمامی قفل‌های هوشمند حتی قفل هوشمند ایرانی با تلفن همراه سازگاری دارد. بعضی از دستگیره‌های الکترونیکی دارای اپلیکیشن مخصوص خود هستند که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شود. از طریق این اپ‌ها می‌توانید دستگیره هوشمند اتاق‌خواب، اداره، انبار و... را از راه دور و تنها از طریق اینترنت کنترل کنید.
بعضی دیگر از قفل‌های هوشمند نیز از طریق اتصال به سیستم امنیتی خانه، می‌توانند باز و بسته‌شدن درب‌ها را از طریق پیامک به اطلاع افراد برسانند؛ در نتیجه اگر اینترنت نیز به هر دلیلی قطع شد، باز هم می‌توانید قفل دیجیتال خود را کنترل کنید. در این نوع از قفل‌ها امکان غیرفعال‌سازی آن‌ها از طریق پیامک نیز وجود دارد.

قیمت مناسب و کارایی بالا

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، بیش از ۹۰ درصد قفل‌های هوشمند موجود در بازار گارانتی مادام‌العمر دارند. این موضوع تضمین‌کننده کیفیت بالا و کارایی آن‌ها است. شما نه‌تنها می‌توانید با خرید یک دستگیره دیجیتال ارزان امنیت مکان‌های مختلف را بالا ببرید، بلکه می‌توانید از امکانات ویژه آن‌ها از جمله کنترل از راه دور، پایش ورود و خروج‌ها و... نیز بهره‌مند شوید.
قیمت قفل هوشمند بسته به نوع آن متفاوت است؛ برای مثال قفل هوشمند اثر انگشتی قیمت بالاتری نسبت به قفل کارتی دارد؛ زیرا امنیت آن بالاتر است. از طرف دیگر دستگیره اثر انگشتی قیمت پایین‌ترین نسبت به انواع دستگیره تشخیص چهره دارد. شما با خرید یک قفل هوشمند ارزان در هزینه‌های آینده خود از جمله تعمیر قفل‌های سنتی، تعویض قفل‌های قدیمی و... صرفه‌جویی خواهید کرد. همواره به‌خاطر داشته باشید که باید قیمت دستگیره هوشمند را از معتبرترین فروشگاه‌ها استعلام بگیرید تا بتوانید نسبت به خرید بهترین برند دستگیره هوشمند اقدام فرمایید.

روش‌های جایگزین

انواع دستگیره دیجیتال درب ضد سرقت می‌توانند با روش‌های جایگزین باز یا غیرفعال شوند. برای مثال اگر قفل الکترونیکی شما از نوع قفل هوشمند اثر انگشتی باشد، می‌توانید از طریق اعمال کد عبور از قبل تعیین شده، قفل را غیرفعال کنید. امکان باز کردن قفل تشخیص چهره نیز از طریق کلید فیزیکی امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل بوده که روی بیشتر قفل‌های هوشمند، جای یک کلید سنتی و فیزیکی تعبیه شده تا بتوانید در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

ظاهر شیک و زیبا

یکی دیگر از تفاوت‌های انواع قفل هوشمند با قفل‌های سنتی، تفاوت در ظاهر آن‌ها است. دستگیره‌های دیجیتال ظاهری بسیار زیبا و شیک دارند و می‌توانند به‌راحتی با دکوراسیون مدرن خانه هماهنگ شوند. قفل‌های سنتی این ویژگی را ندارند و اکثر آن‌ها به یک‌شکل ساخته می‌شوند؛ اما قفل‌های الکترونیکی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید شده و امکان سفارشی‌سازی آن‌ها نیز وجود دارد.
اگر شما نیز جزو گروهی از افراد هستید که به جزئیات دکوراسیون بسیار اهمیت می‌دهید، خرید دستگیره دیجیتال گزینه بسیار هوشمندانه‌ای برای دکوراسیون خانه‌تان به شمار می‌آید.

استفاده آسان از قفل دیجیتال برای افراد بیمار یا سالمندان

بسیاری از افراد سالخورده به بیماری پارکینسون دچار هستند و کنترل حرکتی عضلات آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد؛ به همین دلیل است که نمی‌توانند کلیدهای فیزیکی را به‌درستی در قفل‌های سنتی جای دهند. استفاده از قفل کارتی، قفل هوشمند اثر انگشتی و دستگیره تشخیص چهره می‌تواند کار آن‌ها را برای باز کردن درب‌خانه راحت‌تر کند.

سیستم‌های هشدار قفل‌های هوشمند و دستگیره های دیجیتال

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دستگیره های دیجیتال با قفل‌های فیزیکی و سنتی، مجهز بودن به سیستم‌های هشداردهنده مختلف است؛ خصوصاً زمانی این ویژگی نمود بیشتری پیدا می‌کند که قفل هوشمند به سیستم امنیتی خانه متصل باشد. برای مثال در صورت ورود غیرمجاز افراد به خانه و باز شدن دستگیره‌های هوشمند از داخل، پیام هشدار ورود غیرمجاز برای شما ارسال می‌شود. در صورت اتصال سیستم امنیتی خانه به اسپیکر، صدای آژیر پخش شده تا افراد را بترساند.
از طرف دیگر بسیاری از قفل‌های هوشمند به سنسورهای حرارتی مجهز هستند و در صورت بالارفتن دما از حد مجاز، به کاربران هشدار آتش‌سوزی می‌دهند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید قفل را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در صورت آتش‌سوزی، به شکل اتوماتیک غیرفعال شده و درب‌ها را برای فرار افراد باز کند.

امکان شخصی‌سازی در دستگیره های دیجیتال

در قفل‌های سنتی امکان شخصی‌سازی وجود ندارد؛ به عبارت ساده‌تر نمی‌توان برای آن رمز عبور مشخص یا ورود و خروج افراد را محدود کرد. استفاده از سیستم‌های بیومتریک مانند اثر انگشت و قرنیه چشم در آن‌ها وجود ندارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که این قفل‌ها با شکلی یکسان و کارایی ثابت تولید می‌شوند؛ اما این قضیه درباره قفل‌های هوشمند صدق نمی‌کند. شما می‌توانید علاوه بر شخصی‌سازی ورود و خروج افراد، تعداد رمزهای عبور و... ظاهر قفل را نیز بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید.

خرید بهترین دستگیره هوشمند

قفل‌های هوشمند نسبت به قفل‌های سنتی مزایای بسیار زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کنترل ورود و خروج
•    امنیت بالا
•    کنترل از راه دور
•    بازگشایی با روش‌های جایگزین
•    سازگاری با تلفن همراه
•    قیمت مناسب
•    ظاهر شیک
•    مجهز بودن به سیستم هشداردهنده
•    امکان شخصی‌سازی
شما می‌توانید قیمت دقیق بهترین برند دستگیره هوشمند ایرانی و خارجی را از سایت ما استعلام بگیرید. امیدواریم با نگارش این مقاله به‌تمامی سؤالات شما در زمینه تفاوت‌های قفل‌های هوشمند و سنتی پاسخ داده باشیم.