مزایا و معایب مقابل برقی【Electric Strike】

مزایا و معایب مقابل برقی【Electric Strike】

مقابل برقی به دستگاهی دارای یک سیستم سیم پیچ، مگنت برقی، ضامن، فنر و زبانه یک طرفه لولایی گفته می‌شود. شرکت‌های مختلف، طراحی‌های مختلفی از مقابل برقی ارائه نموده‌اند ولی به صورت کلی شکل و نحوه عملکرد آن‌ها با یک‌دیگر یکسان است.

مقابل برقی معمولا دستگاهی به صورت توکار بوده که برای محیط‌هایی با فضای فیزیکی کم و یا محدودیت استفاده از سیستم‌های الکترونیکی دیگر استفاده می‌شود.
این وسیله به عنوان یک فرمان‌بر بوده و پس از دریافت ولتاژی معادل 12 تا 24 ولت، با فعال کردن جریان مغناطیسی، ضامن به یک آهن ربا متصل شده و سپس زبانه لولایی آزاد شده و درب با فشار مختصری قابل باز شدن خواهد بود.
این وسیله به صورت سنتی و خیلی بارز در محیط‌هایی مانند طلافروشی‌ها و یا دفاتر اداری به کار رفته است. ولی مکان‌های مختلف دیگری نیز خواهان استفاده از این محصول هستند مانند منازل مسکونی، هتل‌ها و ...
هر ابزاری که بتواند جریان به مقابل برقی برساند می‌تواند به آن فرمان داده و از آن استفاده کند. مانند ریموت، کلید زنگ، صفحه لمسی پسوردی، دستگاه‌های ورود و خروج با کارت و یا رمز و اثر انگشت و یا سیستم‌های خانه هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور و ...

قفل دیجیتال و دستگیره هوشمند ایلاک ارائه دهنده انواع قفل اثر انگشتی و دستگیره رمزدار می باشد که می توانید برای دیدن محصولات به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

 

مزایای مقابل برقی 

این دستگاه دارای مزیت‌های خاص خود می‌باشد:
- هزینه ارزان 
- نصب آسان 
- قابل نصب بر روی انواع درب‌های چوبی، فلزی، ضد سرقت و ...
- قابلیت فرمان‌پذیری از جریان برق مستقیم با ولتاژ 12 تا 24 ولت 
- قابلیت فرمان‌پذیری از سیستم‌های مختلف کدینگ، کارتی، ریموتی و ...
_ قابل تعویض

معایب مقابل برقی 

ولی این دستگاه با تمام ویژگی‌ها و امکاناتی که داشته باشد، دارای معایب بی‌شماری بوده که به راحتی محبوبیت آن را زیر سوال برده و می‌تواند آن را از گردونه رقابت با محصولات دیگر کنار بگذارد. 
در ذیل به برخی از این ایرادات اشاره خواهیم کرد فقط امیدواریم کسانی که به این سیستم علاقه دارند کدورت خاطر پیدا نکنند و ایرادات این سیستم را به خریداران خود معرفی کنند.
نکته: نکات منفی کاملا بر اساس مستندات، تجربیات و تست‌های مختلف بررسی و ذکر شده‌اند:
- این دستگاه در برابر فشار بیرونی بسیار ضعیف بوده و با ایجاد فشاری معادل 100 کیلوگرم به درب می‌توان آن را باز کرد.
- این وسیله دارای یک سیم پیچ بوده که با ایجاد یک جریان مغناطیسی ضامن را آزاد کرده و زبانه لولایی آن عمل می‌کند. در این مرحله با ایجاد یک میدان مغناطیسی و یا یک آهن‌ربا می‌توان درب را باز کرد
- این وسیله با جریان برق مستقیم کار می‌کند. بدین معنا که یا باید از برق مستقیم استفاده کرد و یا از برق اضطراری و یا باتری‌های بزرگ با سیستم شارژر دائمی استفاده کرد که در صورتی قطعی جریان امکان استفاده از این سیستم امکان پذیر نخواهد بود.
- ایراد دیگر این وسیله نوع زبانه لولایی آن است. در اکثر مقابل برقی‌های موجود در بازار ضریب خطایی معادل 18 درصد وجود دارد. بدین معنی که از هر 100 بار بستن درب، 18 بار آن ضامن خوب عمل نکرده و درب باز می‌ماند و باید مجدد درب را قفل نمود و یا از بسته شدن درب اطمینان حاصل کرد.


- ایراد دیگر این وسیله این است که نیاز به سیم‌کشی داشته و در محیط‌هایی که از قبل ساخته شده و سیم‌کشی تعبیه نکرده‌اند امکان استفاده از آن وجود نداشته و یا باید برای ایجاد سیم‌کشی هزینه زیادی پرداخت کرد و در صورت روکار بودن سیم‌کشی، ظاهر نامطلوبی به محیط خواهد داد.
- نکته منفی دیگر این وسیله این است که تنها برای باز و بسته کردن زبانه بالایی قفل ها قابل استفاده می‌باشد. در این وسیله در صورتی که زبانه قفل شونده Deadbolt قفل شود، این وسیله دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

- یکی دیگر از معایب استفاده از این وسیله، قابلیت باز کردن آن توسط کارت‌های منعطف و طلق می‌باشد. چون برای استفاده از این وسیله نمی‌توان زبانه اصلی قفل درب را استفاده کرد، این وسیله به راحتی با یک کارت و یا طلق و یا وسیله‌ای منعظف قابل باز شدن خواهد بود.

- یکی دیگر از معایب استفاده از این وسیله، قابلیت باز کردن آن توسط کارت‌های منعطف و طلق می‌باشد. چون برای استفاده از این وسیله نمی‌توان زبانه اصلی قفل درب را استفاده کرد، این وسیله به راحتی با یک کارت و یا طلق و یا وسیله‌ای منعظف قابل باز شدن خواهد بود.

معایب استفاده از مقابل برقی برای هتل ها

- در این سیستم که با اصطلاح اکسس کنترل Access Control  گفته می‌شود، برای باز کردن درب می‌بایست ابتدا کارت در مقابل پنل کنار درب گرفته شود و با دست دیگر درب اتاق را باز کرد. چند مشکل در سر راه این روش وجود دارد.

- به دلیل مرسوم نبودن این روش، برای هر مسافر باید نیروهای آموزش دیده به مسافر آموزش دهند که مستلزم صرف وقت و استفاده از نیروهای آموزش دیده برای هر مسافر می‌باشد.
3. در صورت عدم درک مسافر از نحوه استفاده از این روش، معطلی در هنگام ورود ایجاد می‌شود که از میزان رضایت‌مندی مسافر نسبت به هتل می‌کاهد.
- در این سیستم باید حتما از برق مستقیم و یا سیستم برق اضطراری استفاده کرد که در هنگام قطع برق و تا زمان برقراری برق اضطراری زمان صرف شده و میهمان در جلوی درب معطل خواهد شد.
- در این سیستم هنگامی که میهمان ورود و خروج میهمان از اتاق، به علت وجود 18 درصد خطای عملکردی مقابل برقی، ممکن است درب اتاق باز مانده که این موضوع خود امنیت این سیستم را زیر سوال می‌برد. هر چند شرکت‌های فروشنده با ارائه سنسورهای اضافی این ایراد را رفع می‌کنند ولی سیستمی که ایراد فنی دارد را می‌خواهند با ابزارآلات و هزینه‌های اضافی کنترل نمایند که در آینده اگر برای همان سنسور مشکلی پیش بیاید، مشکل شما دو برابر خواهد شد.

- در سیستم اکسس کنترل، پنل کارت خوان روی دیوار، دارای یک سیستم کنترل کارت و یک رله می‌باشد. یعنی اگر پنل از روی دیوار باز شود و یا به زور برداشته شود با اتصال دو سیم و ارسال جریان به مقابل برقی، می‌توان درب را باز کرد بدون هیچگونه مزاحمتی.
- در این روش باید از یک سیلندر بر روی قفل استفاده شود. یکی خطاهای کار همینجا است. زیرا تمام مسافران وقتی وارد اتاق می‌شوند درب را از داخل قفل می‌کنند. در صورت انجام این کار اگر اتفاقی برای فرد داخل اتاق بیفتد و یا در صورت قطع برق باید حتما از کلید مکانیکی استفاده نمائید و دیگر نمی‌توانید از کارت و پنل کنار درب و یا غیره استفاده نمایید و کیفیت اجرای این کار زیر سوال بزرگی خواهد رفت.
- ایراد دیگر این سیستم در هنگامی است که میهمان وارد اتاق می‌شود، زیرا اغلب میهمانان تمایل دارند درب را از داخل قفل نمایند و قفل شب‌بند را ببندند، در این حالت مقابل برقی هر چقدر عمل کند، قادر به باز کردن زبانه اصلی قفل نمی‌باشد زیرا برای زبانه عادی قفل ها طراحی شده است. در این مرحله قفل را باید با کلید مکانیکی باز نمود.

- در ایراد شماره 8 که در بالا اشاره شد، شما تصور کنید فردی که بیمار قلبی است، وارد اتاق شده است، به صورت عادی درب را از داخل قفل کرده و به استراحت پرداخته است. در این هنگام در صورت بروز مشکل قلبی و تهدیدکننده حیات، در صورتی که زبانه قفل بسته شده است، خانه‌دار و میهمان بعدی حتی با کارت نیز نخواهند توانست درب را باز کنند و تنها راه ممکن برای باز کردن درب، کلید مکانیکی است. حال شما تصور کنید از زمان بروز مشکل، تا زمان فهمیدن و تلاش برای بازکردن درب و بی‌نتیجه بودن آن و نیز استفاده از کلید مکانیکی که غالبا در پذیرش وجود دارد چقدر زمان را از دست خواهید داد؟

- مشکل بزرگ دیگر این سیستم، در هنگام بروز حریق و آتش‌سوزی است. به صورت معمول در هنگام بروز حریق، برق، گاز و دیگر انعشابات قطع می‌گردند. در این حالت مقابل برقی دیگر عمل نخواهد کرد و برای باز کردن هر درب به کلید مکانیکی نیاز دارید و زمان را از دست خواهید داد. در حالی که در صورت استفاده از قفل دیجیتال با هر برندی و از هرجای دنیا در صورت قفل بودن می‌توان با کارت خانه‌دار درب را باز کرد و از بروز اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرد.
- مشکل دیگر این سیستم در استفاده از کارت‌های فرکانسی غیر کددار می‌باشد. شرکت‌های مجری این طرح از ماژول‌های آماده در بازار استفاده می‌کنند. این ماژول ها حساس به کارت‌های فرکانسی غالبا 125 Khz و یا Mifare 13.56 هستند. این کارت‌ها به دلیل محبوبیت دارای ایراد فنی از قبیل هک شدن می‌باشند. یعنی اگر فردی بخواهد کارت‌های Mifare را هک کند، تنها با در اختیار داشتن یک موبایل با تکنولوژی NFC قادر خواهد بود این کارت‌ها را هک و کپی نماید. در بدترین حالت ممکن با در اختیار داشتن یک دستگاه شبیه اسکیمر (برای کپی کردن کارت‌های بانکی استفاده می‌شود) می‌توان کارت را هک و کپی نمود.

- از معایب دیگر این روش این است که شرکت‌های تجهیز کننده  BMS تنها نسبت به روش سیم‌کشی و نرم‌افزار خود قبول مسئولیت می‌کنند و در صورت بروز خطا در استفاده از قفل، دستگیره، مقابل برقی و ... پاسخگویی مناسبی نداشته و به تعمیر روی می‌آورند و یا در نهایت با اعلام این‌که مقابل برقی گارانتی دارد و تعویض می‌شود مسئله را مرتفع خواهند کرد و یا ایراد را از روش اجرا نمی‌دانند. بلکه اعلام می‌کنند ایراد از دستگیره و یا قفل بدنه ایست که در داخل درب کار شده و به سیستم ارتباطی ندارد.
- یکی دیگر از ایرادات این سیستم استفاده از قفل و دستگیره های مکانیکی است. در وهله اول، میهمان با دیدن قفل و دستگیره مکانیکی بر روی درب تصور می‌کند که باید از دستگیره برای باز کردن استفاده نماید. در این روش از دستگیره های دو تکه که زیبایی بسیار زیادی دارند نمی‌توانید استفاده نمائید زیرا شرایط نصب متفاوتی داشته و بدون در نظر گرفتن شرایط نصب علاوه بر مشکل اکسس کنترل، مشکل بزرگ دیگری با عنوان دستگیره نیز خواهید داشت.


- علاوه بر آن، اکثر مقابل برقی‌های ارزان و موجود در بازار دارای یک ضامن آزادکننده یا Release می‌باشند. کارکرد این ضامن، خلاص کردن و آزاد کردن زبانه لولایی مقابل برقی برای مواقع پرتردد می‌باشد. هنگام فعال کردن این ضامن، زبانه لولایی آزاد بوده و درب بسته نخواهد شد و با هر بار بسته شدن بدون نیاز به کارت به راحتی باز خواهد شد. این ضامن در صورت گیرکردن به لباس و یا بازی کودکان و یا فعال شدن عمدی سبب کاهش امنیت اتاق خواهد شد.
- دیده شده برخی از شرکت‌ها با دانستن برخی از این مشکلات اقدام به اتصال سیستم اکسس کنترل خود به قفل های موتوردار داخل درب می‌کنند. یعنی یک قفل بدنه الکترونیکی داخل درب نصب شده که دارای یک موتور بوده و به هنگام ارسال ولتاژ ، موتور عمل کرده و زبانه آزاد شده و کاربر با پایین آوردن دستگیره اقدام به بازکردن درب می‌نماید. ولی این روش هم مشکلات خیلی خیلی زیادی دارد که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد:
- یکی از معایب این روش مربوط به نرم‌افزار اجرایی این پروتکل می‌باشد که مانند KNX در دیتابیس دارای باگ‌هایی می‌باشند (مانند باگ در فایل ETS5) که پس از اجرا و مدتی کارکرد می‌بایست دیتابیس را مجددا نصب و تمام تنظیمات را از اول نصب و برنامه‌ریزی کرد که قطعا در هتل‌‌های پرستاره این روش توصیه نمی‌شود.
- در این روش دستگیره معمولی پلاک‌دار (از نظر طراحی و غالب نه از نظر کیفی) باید استفاده شود. در نگاه اول درب‌های شما مانند درب‌های هتل‌های 3 ستاره دیده شده که فاقد دستگیره دیجیتال هستند که از نظر کلاس کاری درجه پایین‌تری به نظر خواهند رسید.


- از معایب دیگر این روش این است که در صورت قطع برق و یا اتصال یکی از کنداکت‌های مسیر به هر علتی اتاق از دسترس خارج بوده و امکان باز کردن آن با کارت وجود نخواهد داشت و باید برای پیدا کردن خطا از سرور مرکزی تا  پنل کنار درب و تا داخل درب و کابل کشیده شده را بررسی کرد که در صورت بروز این اتفاق کلیه نقاط قوت این سیستم زیر سوال رفته و کارایی خود را از دست خواهند داد.
- از معایب دیگر این روش این است که در هنگام قطع جریان برق امکان گزارش‌گیری آنلاین امکان‌پذیر نخواهد بود.
- یکی دیگر از ایرادات این سیستم استفاده از یک نگه‌دارنده کابل به نام Door loop است. این ابزار یک فنر داخل یک مسیر رفت و برگشتی بوده که کابل را در هنگام باز و بسته شدن درب نگه‌داشته و از قطع شدن کابل جلوگیری می‌کند. ولی یکی از ایرادات کار نگه‌داری از این ابزار است. این ابزار به خاطر داشتن فنر و حرکت در یک مسیر رفت و برگشتی نیاز به نگه‌داری و سرویس‌کاری دارد. در صورت عدم سرویس دوره‌ای این ابزار خطر قطع شدن کابل وجود دارد. در صورت قطع شدن کابل و یا جدا شدن این ابزار می‌بایست مجددا قفل از روی درب خارج شده و سیم‌کشی مجددا انجام گردد.

- یکی دیگر از ایرادات این وسیله عدم وجود استاندارد برای ترکیب و اتصال این تجهیزات به یک‌دیگر است. برای خود مقابل برقی، دستگیره و هر ابزار دیگری که استفاده می‌شوند ممکن است شرکت تولیدکننده استاندارد مجزا اخذ کرده باشد ولی برای اتصال آن‌ها به یک‌دیگر برای مکان‌های مهم و معتبر مانند ادارات و یا هتل‌ها هیچ استانداری و هیچ شرکت معتبری در دنیا برای این تجهیزات به صورت یک‌جا با این همه ایراد فنی گواهینامه، استاندارد و یا اعتبارنامه‌ای صادر نکرده است و در صورت بروز هر یک از مشکلات بالا و شکایت فرد زیان دیده، تنها کسی که باید پاسخگوی این سیستم پر ایراد باشد مالک هتل خواهد بود.
پیشنهاد ما استفاده از قفل دیجیتال بر روی درب به صورت Stand alone می‌باشد که در این روش، قفل ها  دارای مدل‌های آنلاین (کابلی، وایرلس) و آفلاین می‌باشند. برای گزارش‌گیری ترددها و کنترل ترددها و کنترل جریان برق اتاق‌ها و یا کنترل روشنایی اتاق‌ها و ... تجهیزات آنلاین و آفلاین در بازار وجود دارد که با کیفیتی بسیار بالاتر می‌تواند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.
در انتها به شما پیشنهاد استفاده از تجهیزات هوشمند ALOCK را می‌دهیم که با تجربه و تخصص خود پروژه‌های قوی و قدرتمندی را در اختیار دارند.