آشنایی قفل حیاطی برقی و انواع مدل های آن

آشنایی قفل حیاطی برقی و انواع مدل های آن

 

از مهم‌ترین مواردی که در حال حاضر بشر به آن اهمیت می‌دهد، حفظ امنیت جان و اموال خود است. با توجه به اینکه سارقین از راه‌های مختلفی سعی در آسیب‌رسانی به اموال و املاک دیگران دارند، استفاده از هر راهی برای محدود کردن آنان می‌تواند بسیار مفید باشد. در گذشته برای افزایش ایمنی اموال، با استفاده از وسایلی مانند قفل‌های آهنی و زنجیری وسایل مورد نظر را قفل و زنجیر می‌کردند.
با این حال امروزه در پی پیشرفت‌های تکنولوژی، سیستم‌های امنیتی نوینی پدید آمده‌اند. از جمله این سیستم‌های امنیتی که استفاده از آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند باعث ایجاد ایمنی شود، قفل حیاطی برقی است. این مدل از قفل‌ها جزو نوین‌ترین لوازم محافظتی هستند و می‌توان از آن‌ها برای افزایش ایمنی ساختمان استفاده کرد. امروز ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با این نمونه از قفل‌های برقی، مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم. همراه ما باشید!

آشنایی با قفل برقی

همانطور که در بالا گفته شد، قفل حیاطی برقی یکی از نمونه قفل‌هایی است که در پی پیشرفت تکنولوژی به دنیای سیستم‌های امنیتی راه یافت. این قفل‌ها را می‌توان روی درب‌های مختلفی نصب کرد، برای مثال شما می‌توانید از این قفل‌ها روی درب پارکینگ استفاده کنید و امنیت آن را افزایش دهید. همانطور که می‌دانید در گذشته جک‌هایی روی درب‌ها نصب می‌شد و امکان اینکه با فشار زیاد باز می‌شدند بسیار زیاد بود؛ از همین رو در حال حاضر دیگر از این نوع تکنولوژی برای حفظ امنیت درب‌های ساختمانی استفاده نمی‌شود و قفل برقی درب حیاط جایگزین آن شده است.
قفل برقی پارکینگ و به طور کلی تمامی قفل‌های برقی، مشکل باز شدن درب‌ها را با استفاده از فشار بالا، برطرف کرده‌اند. این مدل از قفل‌ها همانطور که از نام آن‌ها پیداست از انرژی برقی استفاده می‌کنند و عملکرد آن‌ها تحت کنترل جریان برق قرار دارد. این قفل‌ها در حال حاضر با توجه به ساختار و عملکردشان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. از نمونه‌های مختلف قفل حیاطی برقی می‌توان برای درب ورودی ساختمان‌ها، مراکز امنیتی، پارکینگ و بانک استفاده کرد. در ادامه نمونه‌ها و انواع مختلف این قفل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. ادامه مطلب را از دست ندهید!

معرفی انواع مختلف قفل برقی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قفل برقی درب حیاط در انواع مختلفی ساخته شده و می‌توان از آن برای درب حیاط و همچنین موارد دیگری مانند درب پارکینگ استفاده کرد. به طور کلی قفل‌های برقی در حال حاضر با توجه به جنس و طراحی خود، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. شما می‌توانید از این قفل‌ها با توجه به نیاز خود استفاده کنید. انواع مختلف قفل‌های برقی شامل موارد زیر هستند.

قفل‌های برقی کلونی

یکی از انواع قفل‌های برقی، قفل‌های کلونی هستند. این‌ها از نمونه‌های محبوب قفل‌های برقی به شمار می‌روند و بدنه آن‌ها از گالوانیزه ساخته شده است. قفل‌های کلونی با توجه به گالوانیزه‌ای که در ساخت آن‌ها استفاده شده، دارای مقاومت بالا و استحکام کافی در برابر خوردگی هستند. ضمن اینکه بهتر است بدانید از فلز برنج برای ساخت قطعات و لوازم جانبی زبانه در این مدل از قفل‌ها استفاده شده و همین موضوع مقاومت آن‌ها را دو چندان می‌کند. این مدل از قفل‌ها در ابتدا توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کردند، با این حال در پی تحریم‌ها و عدم واردات آن‌ها به ایران، محبوبیت آن‌ها رفته رفته کاهش یافت؛ چرا که به راحتی در دسترس نبودند.
این مدل قفل برقی پارکینگ با توجه به قابلیت‌های بی‌شمار خود امنیت درب‌ها را به خوبی تأمین می‌کنند و به هیچ عنوان امکان باز کردن آن‌ها با زور یا فشار وجود ندارد. البته که شما در صورت تهیه این مدل از قفل‌ها هم باید به درستی از آن‌ها نگهداری و استفاده کنید. تنها در این صورت می‌توانید عملکرد مورد انتظار خود را از آن‌ها مشاهده کنید.

قفل برقی زبانه‌دار

از دیگر قفل‌های برقی بسیار محبوب، می‌توان به قفل‌های برقی زبانه‌دار اشاره کرد. این مدل از قفل‌ها به یکی از محبوب‌ترین قفل‌ها در میان ایرانیان تبدیل شده‌اند. مزیت‌های بی‌شمار این مدل قفل حیاطی برقی باعث محبوبیت آن بوده است. این مدل از قفل‌ها را باید درست وسط درب نصب کرد، در این حالت قفل‌های زبانه‌دار از ضامنی که در غلاف قرار گرفته استفاده می‌کنند، به خوبی جاگیر می‌شوند و درب را در حالت بسته نگه می‌دارند. این مدل از قفل‌ها سیستم دشواری ندارند؛ از همین رو به راحتی قابلیت نصب روی درب‌های مختلف را دارند و نیازی بابت نگرانی از اینکه روی درب مورد نظر شما نصب نشوند، وجود نخواهد داشت.
با این حال اینکه زبانه در این مدل از قفل‌ها مشخص است، می‌تواند جزو معایب آن به شمار آید؛ اما خوشبختانه در حال حاضر تولید‌کنندگان این مدل قفل پارکینگی برقی تلاش کرده‌اند که نواقص آن را بپوشانند؛ از همین رو مدل‌های دیگری از این قفل بدون آنکه زبانه آن‌ها مشخص باشد را ایجاد کرده‌اند.

قفل کله گاوی

قفل‌های کله گاوی که به قفل برقی سیزا هم معروف هستند؛ جزو بهترین قفل‌های برقی به شمار می‌آیند. این مدل از قفل‌ها نمونه کامل شده قفل‌های زبانه‌دار با روکش محافظ هستند. در ساخت این مدل از قفل‌های برقی هم از گالوانیزه استفاده کرده‌اند. روی آن‌ها هم رنگ گالوانیزه به عنوان روکش کار شده است. استفاده از ورق‌های گالوانیزه در ساخت قفل کله گاوی باعث شده در مقابل تغییرات آب وهوایی از دوام و مقاومت فوق‌العاده‌ای بهره‌مند باشند.
عملکرد این مدل از قفل‌های برقی به این صورت است که به برنامه خاص یا سیستم خاصی برای اتصال به مدار فرمان نیاز ندارند. در واقع می‌توان به راحتی و با یک کابل آن‌ها را به دستگاه مورد نظر خود متصل کرد. قفل‌های نام برده به شکل اتوماتیک اداره می‌شوند؛ از همین رو می‌توان آن‌ها را نوعی قفل برقی ریموت‌دار به شمار آورد.

قفل چفتی برقی

اگر به دنبال قفل برقی ارزان هستید، بدون شک قفل‌های چفتی برقی می‌توانند مناسب‌ترین انتخاب شما به عنوان قفل حیاطی برقی باشند. این قفل‌ها به شدت مقرون‌به‌صرفه هستند و می‌توان آن‌ها را برای افزایش امنیت درب‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. به طور کلی استفاده از این قفل‌های برقی در میان انواع مختلف قفل‌های برقی متداول‌تر است؛ چرا که قیمت قفل حیاطی برقی چفتی بسیار مناسب است و به طور پیش فرض این قفل‌ها را روی درب‌های فلزی و چوبی نصب می‌کنند.
کیفیت این مدل از قفل‌ها با توجه به سخت‌افزاری که در ساخت آن استفاده شده بسیار مناسب است. اگر بخواهیم با کیفیت‌ترین قفل برقی ارزان را به شما معرفی کنیم، بدون‌شک قفل چفتی نامی است که از ما خواهید شنید.

قفل مغناطیسی برقی

از دیگر انواع متداول قفل‌های برقی می‌توان به قفل‌های مغناطیسی اشاره کرد. این مدل از قفل‌های برقی را در اکثر دفاتر اداری و شرکت‌های بزرگ تجاری مشاهده می‌کنیم. این‌ها از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند و در حال حاضر جزو کاربردی‌ترین‌ها قرار دارند. با توجه به اینکه امروزه درب‌های شیشه‌ای در دنیای مدرنیته و شرکت‌های تجاری متداول شده‌اند، استفاده از هر نوع قفلی روی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اینکه روی درب‌های شیشه‌ای از قفل‌های فیزیکی استفاده شود، به هیچ عنوان ظاهر زیبایی نخواهد داشت. با توجه به همین مسأله روی چنین درب‌هایی باید از قفل‌های مغناطیسی بهره گرفت.
این مدل از قفل‌های برقی را بر حسب میزان نیرویی که قادر به تحمل آن هستند، به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. با توجه به استاندارد‌ها میزان نیرویی که برای این مدل از قفل‌ها قابل تحمل است، حداقل ۶۰۰ پوند خواهد بود. با این وجود اگر این مدل از قفل‌ها را برای درب‌های بزرگ نیاز دارید، باید قفل‌هایی با تحمل بار بیشتر از ۱۲۰۰ پوند خریداری کنید. برخورداری از باطری‌های پشتیبان و همچنین پشتیبانی سنسور‌های حرکتی در این مدل از قفل‌ها، آن‌ها را برای استفاده در درب‌های شیشه‌ای مناسب کرده است. ضمن اینکه این مدل از قفل‌ها برای کسانی که به دنبال قفل برقی ارزان قیمت هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

قفل فشاری برقی

از دیگر انواع قفل‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای افزایش ایمنی استفاده کرد، قفل‌های فشاری برقی هستند. این قفل‌ها را می‌توان روی درب‌های ضد حریق نصب کرد. قفل‌های فشاری برقی هنگام حریق می‌توانند بسیار کارآمد باشند. هنگام حریق باید دقت کنید که هیچ جسم الکتریکی یا مکانیکی نباید از خروج افراد داخل ساختمان جلوگیری کند. در حال حاضر هم درب خروج اضطراری تمامی برج‌ها و ساختمان‌ها بدون آنکه قفلی روی آن‌ها نصب شده باشند، تعبیه شده‌اند. دلیل این مسأله هم ضروری بودن خروج در هنگام خطر و عدم وجود هر گونه مانع برای خروج است.
با توجه به این امر، امروزه روی درب‌های خروج از قفل‌های فشاری استفاده می‌کنند. قفل‌های فشاری در حالت معمول همواره قفل هستند؛ اما با توجه به اینکه می‌توان روی آن‌ها سیستم کنترل از راه دور نصب کرد، امکان باز کردن این قفل‌ها هنگام خطر به صورت از راه دور هم وجود دارد. بر حسب این توضیحات می‌توان گفت که قفل‌های فشاری هم نوعی قفل برقی ریموت‌دار محسوب می‌شوند.

قفل‌هایی با هسته سیم پیچی شده

این مدل قفل حیاطی برقی شباهت بسیار زیادی با قفل‌های معمولی دارد. با این حال تنها تفاوت این مدل از قفل‌ها با قفل‌های معمولی وجود کابل‌های برقی با هسته سیم پیچی شده است. کابل گفته شده، قفل را به منبع تغذیه متصل می‌کند. به یاد داشته باشید که امکان نصب این مدل از قفل‌ها روی درب‌های شیشه‌ای وجود ندارد. اتصال این مدل از قفل‌ها با استفاده از سیم به منبع تغذیه به دو روش امکان‌پذیر خواهد بود. اتصال می‌تواند از طریق سیم پیچی روی دیوار یا لولای در انجام شود. این روش‌ها متداول‌ترین روش برای اتصال هستند.

چرا خرید قفل حیاطی برقی ضروری به نظر می‌رسد؟

بدون‌شک استفاده از قفل پارکینگی برقی یا قفل حیاطی برقی می‌تواند مزایای بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم امروزه این مدل از قفل‌ها به دلیل افزایش ایمنی به‌جای قفل‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال آیا می‌دانید چرا باید از قفل‌های برقی به‌جای قفل‌های معمولی استفاده کرد؟ در ادامه با بررسی مزایای استفاده از قفل‌های معمولی این مسأله را برای شما شفاف‌سازی می‌کنیم.

امنیت فوق‌العاده

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که باید از قفل‌های برقی استفاده کرد، امنیت بالای آن‌هاست. خرید قفل حیاطی برقی بدون‌شک تا حد زیادی امنیت محیط را بالا خواهد برد. به طور کلی قفل‌های برقی را نمی‌توان با فشار یا ضربه و ابزار‌های مختلف باز کرد؛ از همین رو در صورت استفاده از آن‌ها می‌توانید اطمینان داشته باشید که اموال شما در مقابل سارقین محفوظ می‌ماند. نکته جالبی که در مورد قفل‌های برقی وجود دارد این است که قفل‌های برقی را می‌توان سه قفله کرد؛ اما جالب‌تر اینکه بدون نیاز به کلید و تنها با استفاده از آیفون امکان باز کردن قفل وجود دارد.

کنترل از راه دور

از دیگر مزایای استفاده از قفل پارکینگی برقی می‌توان به امکان کنترل از راه دور آن اشاره کرد. با استفاده از این مدل قفل‌ها، دیگر نیازی نیست به صورت مکانیکی آن‌ها را باز کنید. شما می‌توانید با استفاده از ریموت یا آیفون آن‌ها را به راحتی با فشار دادن یک دکمه باز کنید. برای مثال در صورت استفاده از این مدل قفل‌ها برای درب پارکینگ دیگر نیازی نیست هر بار برای بیرون بردن ماشین خود یا پارک کردن آن در پارکینگ، به صورت دستی درب را باز کنید. تنها کافی است دکمه ریموت را فشار دهید تا درب به صورت اتوماتیک‌وار باز شود.

سازگاری با سیستم‌های امنیتی مختلف

این مدل از قفل‌ها با سیستم‌های امنیتی مختلف سازگارند. شما می‌توانید در مراکزی که رفت و آمد‌های زیادی به آن مکان صورت می‌گیرد، از این مدل قفل‌ها استفاده کنید. امکان سازگاری این مدل از قفل‌ها با سیستم‌های امنیتی مختلف مانند سیستم شناسایی افراد با استفاده از اثر انگشت یا کارت و سیستم کنترل تردد وجود دارد.

نصب ساده

شاید فکر کنید که قفل‌های برقی از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردارند؛ اما جالب اینجاست که این مدل از قفل‌ها را می‌توان به سادگی نصب کرد. در واقع شما برای نصب این مدل از قفل‌ها نیازی به علم یا دانش خاصی نخواهید داشت. نصب این مدل از قفل‌ها بدون برنامه خاص یا سیستم خاصی به سادگی امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

ما در این مطلب سعی داشتیم شما را با قفل حیاطی برقی آشنا کنیم. در پایان بهتر است این نکته را یادآور شویم که شاید قیمت قفل حیاطی برقی نسبت به قفل‌های معمولی بالاتر باشد؛ اما بدون‌شک امنیتی که در اثر استفاده از این نوع قفل‌ها به وجود می‌آید با قفل‌های معمولی قابل مقایسه نیست. با توجه به این توضیحات بدون در نظر گرفتن قیمت بهتر است که مناسب‌ترین قفل برقی را با توجه به نیاز خود خریداری و استفاده کنید.