آشنایی با انواع چشمی دیجیتال درب ورودی

آشنایی با انواع چشمی دیجیتال درب ورودی

هیچ زمینه‌ای را در این پهنهٔ جغرافیایی پیدا نمی‌کنید که هورمون‌های تکنولوژی به پیکرهٔ آن تزریق نشده باشد؛ در این میان حوزه سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی و حفاظتی ساختمان‌ها با بهره‌گیری از پیشرفت‌های عصر دیجیتال، گامی بسیار بلند در جهت تکامل و ارائه بهتره خدمات و امکانات خود به متقاضیان برداشته است.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگیره های تشخیص چهره جایگزین چشمی دیجیتال شده اند. ما در ادامه درباره چشمی دیجیتال توضیحاتی را در اختیار شما قرار می دهیم اما برای مشاهده اطلاعات بیشتر از قفل تشخیص چهره می توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید. چندی پیش بود که تولید چشمی‌های ساده و ثابت اتفاق بزرگ و پراهمیتی در بازار سیستم‌های امنیتی به‌شمار می‌رفت، اما حالا با هوشمندسازی این سیستم‌ها و تجهیزات، انواع چشمی دیجیتال این امکان را برای صاحبین املاک و محل‌های تجاری، اداری و مسکونی فراهم می‌کنند که سطح امنیتی محل مورد نظرشان به میزان قابل توجهی بالاتر ببرند!
اگر کنجکاوید که با جدیدترین نسل چشمی‌ها، یعنی چشمی دیجیتال هوشمند و انواع آن‌ها بیشتر آشنا شوید، ادامهٔ معرفی‌نامه امروز ما را از دست ندهید.

چشمی دیجیتال چیست؟

چشمی دیجیتال ورژن هوشمندشدهٔ چشمی‌های قدیمی و ثابتی است که روی درب‌های مختلف نصب می‌شدند و امکان مشاهدهٔ فضای پشت درب را فراهم می‌کردند.
انواع چشمی دیجیتال هوشمند با چشمی‌های قدیمی روی درب‌ها جایگزین می‌شوند و نه تنها تصاویر را با وضوح بسیار بالاتری نشان می‌دهند، بلکه در صورت نیاز، امکان عکس‌برداری را نیز برای افراد فراهم می‌کنند.
چشمی درب دیجیتال در دو طرف درب‌های معمولی و ضدسرقت قابل نصب است؛ این تجهیز با نمایش و ثبت تصاویر با وضوح و کیفیت بالا، در افزایش چند برابری سطح امنیتی و خانه یا محل کار افراد نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند.

انواع چشمی درب دیجیتال

احتمالاً همهٔ شما با نسخهٔ قدیمی چشمی دیجیتال ایرانی و خارجی، یعنی چشمی‌های ساده‌ای که لنز زاویه‌باز یا لنز چشم ماهی اصلی‌ترین عضو آن‌ها بود، آشنایی دارید، بنابراین در ادامهٔ کار، دیگر اسمی از آن نمی‌آوریم و این بخش را صرفاً به معرفی مدل‌های مختلف چشمی دیجیتال اختصاص می‌دهیم.
چشمی درب الکترونیکی از نظر نوع تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در ساختار، در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار می‌گیرد، ازاین‌رو در ادامهٔ این بخش، به معرفی فاکتورهایی می‌پردازیم که عموماً چشمی‌های دیجیتال را براساس آن‌ها گروه‌بندی می‌کنند، سپس همراه با آن‌ها، از مدل‌های مختلف چشمی درب دیجیتال نیز نام می‌بریم.

انواع چشمی درب دیجیتال از نظر نوع سیستم اتصال

این دسته‌بندی را شاید بتوان شناخته‌شده‌ترین گروه‌بندی چشمی دیجیتال معرفی کرد. چشمی درب دیجیتال از نظر نوع سیستم اتصال، در دو دستهٔ وای‌فای و سیم کارتی قرار می‌گیرد:

•    چشمی دیجیتال هوشند وای‌فای
این محصول مجهز به وای‌فای داخلی است و از طریق اتصال به وای‌فای منزل یا محل کار شما، تصاویر و صدای رفت‌وبرگشت را به‌صورت زنده در اختیار شما قرار می‌دهد تا به‌صورت مستمر بتوانید روی ورود و خروج منزل یا محل کار خود و مراجعان آن‌ها کنترل داشته باشید. همچنین در صورت تمایل، می‌توانید سنسور حرکت را در این تجهیز فعال کنید؛ به این ترتیب به محض این‌که حسگرها حرکتی را پشت درب منزل حس کنند، از طریق ارسال نوتیفیکیشن صاحب خانه را از این مسئله مطلع می‌کنند.
•    چشمی دیجیتال هوشمند سیمکارتی
چشمی‌های سیمکارت‌خور با استفاده از سیم کارتی که درون‌شان قرار می‌دهید، می‌توانند از طریق تماس صوتی، امکان شنیدن و نظارت مستقیم بر صدای محیط را در اختیار صاحب آن قرار دهند، همچنین در صورت تمایل صاحب محل، این قابلیت را دارند که صدای او را نیز در محیط پخش کنند. برخی از مدل‌های چشمی درب الکترونیکی سیمکارتی می‌توانند از طریق MMS یا اینترنت داخلی سیم کارت تصاویر و صدای محیط را دریافت و برای صاحب خانه، اداره یا ... بفرستند؛ به این ترتیب دیگر به برقراری تماس تلفنی نیاز نیست.

انواع چشمی درب الکترونیکی از نظر نوع باتری دستگاه

در ساخت این تجهیز از دو مدل باتری لیتیومی یا قلمی استفاده شده‌است، بنابراین از منظر این فاکتور، چشمی‌های دیجیتال دو نوع هستند:
به منظور کسب آگاهی بیشتر، خوب است بدانید چرا از دو مدل باتری در ساخت این تجهیز استفاده می‌شود.
نوع باتری به‌کاررفته در چشمی‌ها، به میزان انرژی موردنیاز آن‌ها برای فعالیت بستگی دارد. اگر در ساخت چشمی دیجیتال هوشمند از دستگاه‌های ساده استفاده شده باشد، باتری قلمی برای تامین انرژی موردنیاز آن کافیست، اما چنانچه در ساختار یک چشمی، تکنولوژی‌های خاص و جدید مانند سنسورهای حرکتی به‌کار رفته باشند، فقط باتری‌های لیتیومی می‌توانند انرژی موردنیاز چشمی را تامین کنند.
در چشمی نوع دوم (باتری لیتیومی) با استفاده از پاوربانک و شارژر می‌توانید حداقل تا یک ماه انرژی موردنیاز تجهیز را تامین کنید.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های چشمی دیجیتال هوشمند

ویژگی‌ها و قابلیت‌های گستردهٔ چشمی دیجیتال درب آپارتمان به شرح زیر هستند:
•    امکان فیلمبرداری و عکس‌برداری و ذخیره‌سازی آن‌ها؛
•    قابل اتصال به تلفن همراه هوشمند و نمایش آنلاین و زندهٔ تصاویر پشت درب؛
•    ضبط و نمایش تصاویر با وضوح و کیفیت بسیار بالا حتی در تاریکی و نور کم؛
•    مجهز به سنسور حرکتی و در برخی مدل‌ها حرارتی به‌منظور شناسایی افراد پشت درب از حرکت یا دمای بدن آن‌ها؛
•    تجهیز منزل و محل کار به بالاترین سطح امنیتی و حفاظتی؛
•    دارای نمایشگر رنگی و قابلیت گسترش زاویهٔ دید؛
•    اعلان هشدار هنگام خالی‌شدن باتری چشمی؛
•    امکان تماس با مراجعه‌کنندگان در نسخه‌های سیمکارتی؛
•    دارای حافظهٔ داخلی؛
•    امکان زوم کردن تصاویر؛
•    دارای قابلیت تنظیم رنگ و صدای نمایشگر؛
•    قابل جایگزین‌شدن به جای آیفون‌ با داشتن کلیدی جهت باز کردن درب روی LCD؛
•    و ... .

ناگفته نماند آنچه ذکر کردیم، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی بودند که عموماً میان مدل‌های مختلف چشمی دیجیتال مشترک هستند، با این حال بسته به نوع چشمی، این قابلیت‌ها و امکانات می‌توانند بیشتر یا کمتر شوند، ازاین‌رو قبل از خرید چشمی دیجیتال، حتماً به‌صورت انحصاری و تخصصی، مشخصات و امکانات چشمی موردنظر خود را بررسی و مطالعه کنید تا از تطابق صددرصدی آن با خواسته خود اطمینان حاصل کنید.

چشمی دیجیتال درب آپارتمان با چشمی ساده چه تفاوتی دارد؟

هر چند تفاوت میان چشمی دیجیتال درب آپارتمان با چشمی‌های ساده و قدیمی را حتی با چشم غیرمسلح هم می‌توان دید و درک کرد، با این حال جهت ادا کردن حق مطلب و برداشتن گامی مثبت در راستای تولید یک مطلب جامع و کامل، در ادامهٔ این بخش قصد داریم با ذکر دلیل، به شما بگوییم چرا چشمی درب الکترونیکی هوشمند از نسخه‌های سادهٔ خود بهتر است و چه تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد.
در چشمی درب دیجیتال، شما امکان دید وسیع‌تر و بازتری نسبت‌به نمونه‌های قدیمی دارید؛ در برخی مدل‌ها، حتی می‌توانید تصاویر را زوم کنید. چشمی‌های هوشمند تصاویر را با کیفیت و وضوح مطلوب و با استفاده از دوربین‌های موجود در ساختارشان نمایش می‌دهند.
در حالی که در چشمی‌های سابق، وضوح تصویر مسئله‌ای کاملاً نسبی بود و به موارد مختلفی مانند شماره چشم فرد مشاهده‌گر، متراژ قداو، زاویه ایستادنش پشت در و میزان فرورفتگی چشمش در لنزِ چشمی بستگی داشت!
تاریکی هوا و کاهش نور در چشمی‌های قدیمی مصادف بود با فلج‌شدن امکان مشاهدهٔ فضای پشت درب، اما امروزه با بهره‌گیری از فناوری مادون قرمز در چشمی دیجیتال، حتی در تاریکی و نور کم هم می‌توانید تصاویر فضای پشت درب موردنظرتان را با کیفیت مطلوب مشاهده کنید.
تفاوت دیگر چشمی درب دیجیتال با نسخه‌های قدیمی‌تر، نحوهٔ نمایش تصویر فضای پشت درب است. برای مشاهدهٔ تصویر در چشمی‌های قدیمی، تنها یک نفر آن هم به شرطی که قد او با ارتفاع چشمی متناسب باشد، می‌توانست پشت درب را ببیند، اما حالا با خرید چشمی دیجیتالی، یک نمایشگر LCD هم در اختیار شما قرار می‌گیرد تا هر چند نفر که هستید، بدون محدودیت، با کمترین زحمت و بی‌نیاز از نزدیک شدن به درب خانه یا محل کارتان، بتوانید فضای پشت درب را مشاهده کنید و بر ترددها کنترل داشته باشید.
علی‌رغم چشمی قدیمی که صرفاً ابزاری جهت مشاهدهٔ فضای پشت درب بود و هیچ امکاناتی دیگر نداشت، یک چشمی دیجیتال هوشمند می‌تواند ضمن نمایش فضای پشت درب و رفت‌وآمد اشخاص، عکس و فیلم هم از آن‌ها ضبط کند تا در صورت نیاز، بتوانید بر ترددها کنترل و نظارت دقیق‌تر و موشکافانه‌تری داشته باشید.

قیمت چشمی دیجیتال درب چقدر است؟

قیمت چشمی دیجیتال درب کاملاً بستگی به انتخاب شما دارد. این‌که بخواهید چشمی دیجیتال ایرانی بخرید یا خارجی، نوع برند، گارانتی، امکانات و قابلیت‌های محصوب ازجمله مواردی هستند که قیمت چشمی دیجیتال درب را تعیین می‌کنند. برای مثال طبیعی است که یک چشمی دیجیتال ایرانی نسبت‌به نمونهٔ مشابهٔ خارجی، قیمت مناسب‌تری دارد؛ نه به خاطر کیفیت پایین، بلکه به دلیل آن‌که قیمت آن بر حسب ارزهای خارجی مانند دلار محاسبه نمی‌شود و تولید داخلی است.
همچنین دور از انتظار نیست اگر محصولات یک برند معروف در این حوزه، نسبت‌به تولیدات یک شرکت گمنام، از قیمت بالاتری برخوردار باشند. به هر حال میزان نامدار بودن برند، جدا از قیمت بیشتر، خاطر مشتری را از کیفیت و کارکرد خوب چشمی هوشمند نیز مطمئن می‌کند.
و در آخر نیز هر چقدر یک چشمی دیجیتال امکانات و قابلیت‌های بیشتری به مشتریان ارائه دهد، قیمت بیشتری خواهد داشت، بنابراین هنگام خرید چشمی دیجیتال حتماً به قابلیت‌های توجه کنید تا بابت امکاناتی که به آن نیاز ندارید، هزینهٔ اضافه نپردازید یا به خاطر قیمت کمتر، محصولی را خریداری نکنید که توانایی تامین نیازهای شما را ندارد.

گارانتی؛ مهم‌ترین فاکتوری که هنگام خرید چشمی دیجیتال باید به آن توجه کنید!

هر چقدر هم یک مجموعه و برند از کیفیت محصولات خود تعریف کند، تا زمانی که برای درستی حرفش سند و مدرک نیاورد، نمی‌توان به آن استناد کرد. گارانتی و خدمات پس از فروش سند اعتبارِ حرف یک برند است، بنابراین در هنگام خرید چشمی دیجیتال، حتماً بررسی کنید که مجموعهٔ مذکور محصولاتش را گارانتی کند و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد برای مثال برند Alock که بیشتر از یک دهه در حوزهٔ تولید انحصاری تجهیزات امنیتی برای محل‌های مسکونی، ادرای و تجاری فعالیت می‌کند، تمام محصولات خود اعم از چشمی دیجیتال ایرانی، قفل‌های هوشمند و ... را با 5 سال گارانتی تعویض بی‌قید و شرط، 15 سال خدمات پس از فروش و 2 روز ضمانت برگشت کالا عرضه می‌کند. مزایای مذکور ضمن اعتبار بخشیدن به نام برند و مجموعه، قطعا دلِ مشتریانش را از این بابت قرص می‌کند که خرید خود را از برند اصیل و معتبری انجام می‌دهند.
ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی جدا از مسئله اثبات اعتبار یک برند، از این جهت اهمیت دارد که سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی مانند چشمی دیجیتال به دلیل ساختار پیچیده و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در آن، مستعد بروز مشکلات فنی و نرم‌افزاری هستند، ازاین‌رو ارائه خدمات پس از فروش از سوی یک برند، به معنی حضور یک تیم متخصص و کاردان در بخش پشتیبانی برای حل تمام چالش‌هاست. حضور آماده به خدمت چنین تیمی، هرگونه نگرانی و دغدغه‌ای بابت مشکلات احتمالی که ممکن است در ساختار نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری چشمی دیجیتال ایرانی رخ دهد را رفع می‌کند.

آیا با خرید چشمی دیجیتال دیگر نیازی به دوربین مداربسته نداریم؟

هر چند در چشمی دیجیتال پیشرفته امکان فیلمبرداری و عکس‌برداری وجود دارد، اما از آنجایی که اغلب آن‌ها ثبت عکس و فیلم 1 ثانیه با تاخیر آن هم پس از تشخیص سوژه انجام می‌پذیرد، نمی‌توان چشمی درب الکترونیکی را جایگزین قطعی دوربین مداربسته تلقی کرد. علاوه‌بر این زاویهٔ دید و بُرد دوربین چشمی دیجیتال هر چقدر هم که هوشمند باشد، به‌هیچ‌وجه به پای دوربین مداربسته نمی‌رسد با این حال از آنجایی که چهرهٔ افراد پشت درب را به‌طور دقیق و واضح ثبت می‌کند، یک مکمل امنیتی فوق‌العاده است و می‌توانید همراه با دوربین مداربسته، درب‌های خانه یا محل کار خود را به این چشمی‌ها مجهز کنید و هیچ‌گونه حفره و درز امنیتی برای سوء‌استفاده سارقین و افراد سودجو باقی نگذارید.

جمع‌بندی

در این مطلب انواع چشمی دیجیتال ایرانی و خارجی را به شما معرفی کردیم. در ادامه با معرفی قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها، این محصول را با ورژن‌های قدیمی‌ترش مقایسه کردیم. هر چند چشمی دیجیتال با توجه به تکنولوژی‌ها موجود در ساختار و گسترهٔ امکاناتش، به‌هیچ‌وجه با چشمی‌های قدیمی و ساده سابق قابل قیاس نیست.
در پایان بحث نیز با ارائه راهنمای مختصری برای خرید این محصول، فاکتورهای مؤثر در تعیین قیمت چشمی دیجیتال درب را معرفی کردیم تا در مسیر خریدش، با هیچ‌گونه چالشی روبه‌رو نشوید. اگر به دنبال ارتقا سطح امنیتی منزل خود هستید یا برای تامین امنیت محیط کار و محل تجاری موردنظرتان به دنبال یک تجهیز امنیتی می‌گردید که در عین کاربردی بودن، نسبت‌به سایر سیستم‌های امنیتی قیمت بالایی نداشته باشد، پیشنهاد ما به شما خرید چشمی دیجیتال ایرانی است.